- aspekt społeczny – potrzebny jest nadawca i odbioraca, musi zaistnieć wspólny język, sprzężenie zwrotne (odbiór komunikatu). Potrzebny jest kontakt :
- bezpośredni
- pośredni
- aspekt indywidualny – możemy być nadawcą i odbiorcą.
Język – system pamięciowy.
Mówienie – czynność konkretna, formułowanie wypowiedzi.
Mowa jest systemem abstrakcyjnym, pojęciem nadrzędnym.
Przedmiotem logopedii jest komunikacja, mowa w szerokim znaczeniu.
Według Jastrzębowskiej, logopedia interesuje się wychowaniem pod względem mowy, czuwaniem nad jej rozwojem i doskonaleniem oraz ewentualną poprawą, gdy odchyla się ona od normy.
Według Steczkowskiej, logopedia jest nauką i kształtowaniu mowy, usuwaniu wad wymowy oraz nauczania mowy w przypadku jej braku.
Dziedziny wiedzy logopedycznej dzielimy na :
- pedagogika
- psychologia
- medycyna
- kultura żywego słowa
- akustyka
- językoznawstwo
- dba o rozwój mowy
- usuwa wady wymowy
- terapia
- nauczanie mowy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz