poniedziałek, 9 listopada 2009

Podstawowa terminologia logopedyczna

Mowa – porozumiewanie się za pomocą dźwięków. Według Kaczmarka są dwa aspekty mowy :
  • aspekt społeczny – potrzebny jest nadawca i odbioraca, musi zaistnieć wspólny język, sprzężenie zwrotne (odbiór komunikatu). Potrzebny jest kontakt :
    • bezpośredni
    • pośredni
  • aspekt indywidualny – możemy być nadawcą i odbiorcą.
Aby mowa mogła zaistnieć, wymagany jest aparat mowy i sprawny narząd słuchowy oraz funkcjonowanie mózgu. Potrzebna jest jeszcze motywacja i chęć. Zaistnienie w środowisku, jeśl nie będzie odbioru to tai mowa nie będzie przebiegać prawidło.

Język – system pamięciowy.
Mówienie – czynność konkretna, formułowanie wypowiedzi.

Mowa jest systemem abstrakcyjnym, pojęciem nadrzędnym.

Przedmiotem logopedii jest komunikacja, mowa w szerokim znaczeniu.

Według Jastrzębowskiej, logopedia interesuje się wychowaniem pod względem mowy, czuwaniem nad jej rozwojem i doskonaleniem oraz ewentualną poprawą, gdy odchyla się ona od normy.

Według Steczkowskiej, logopedia jest nauką i kształtowaniu mowy, usuwaniu wad wymowy oraz nauczania mowy w przypadku jej braku.

Dziedziny wiedzy logopedycznej dzielimy na :
  • pedagogika
  • psychologia
  • medycyna
  • kultura żywego słowa
  • akustyka
  • językoznawstwo
Logopedia :
  • dba o rozwój mowy
  • usuwa wady wymowy
  • terapia
  • nauczanie mowy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz